Strona internetowa to w dzisiejszych czasach najlepsza forma komunikacji z otoczeniem. Jest optymalną formą wizytówki dzięki, której możemy kompleksowo oraz bez ograniczeń przedstawić swoją działalność.
Internet to centrum światowych wydarzeń. Dzięki stałemu przepływowi informacji oraz szerokiej dostępności możemy przez całą dobę sprawdzać aktualności z kraju i ze świata, kupować, handlować, rozmawiać ze znajomymi oraz wymieniać się plikami – możliwości są niemal nieograniczone. Jedynie wyobraźnia jest naszą granicą.
Dlatego też, osoby prywatne, firmy, artyści, organizatorzy wydarzeń, koncertów korzystają z możliwości Internetu bez ograniczeń. Jednak nie każdy korzysta z tej okazji w odpowiedni sposób.
W związku z tym, jak powinna być zbudowana nasza strona aby potencjalni odbiorcy skorzystali z jej zawartości zgodnie z naszymi założeniami? Poniżej podajemy kilka bardzo ważnych punktów, bez spełnienia których nie osiągniemy zamierzonych celów.
1. LayoutJak ogólnie wiadomo bardzo ważne jest pierwsze wrażenie. Jeśli odwiedzający naszą stronę „przestraszy” się zaproponowanej szaty graficznej to mamy niemal 100% pewność, że od razu ucieknie oraz nigdy na naszą stronę nie wróci. Minimalizm w projektowaniu jest bardzo ważny a odpowiednia kolorystyka oraz ograniczenie się do maksymalnie trzech dobrze dobranych kolorów oraz konsekwencja w ich stosowaniu może w znaczącym stopniu poprawić zarówno długość przebywania na naszej witrynie oraz obniżyć ilość natychmiastowych wyjść (współczynnik odrzuceń).
Dodatkowo należy unikać jaskrawych barw, przeładowania aplikacjami i ruchomymi elementami oraz ogromną ostrożność w stosowaniu wszelkich dodatków typu wyskakujące okienka, dźwięki, muzyka w tle i tym podobne. Pamiętajmy o konieczności przetestowania naszych pomysłów na innych osobach. Każdy ma inny gust a opinie osób trzecich mogą w znaczącym stopniu poprawić wygląd jak i funkcjonalność naszej strony.
2. Odpowiednie, czytelne zakładkiBardzo ważne jest zbudowanie przejrzystego interfejsu, rozmieszczenie zakładek i odsyłaczy w taki sposób by użytkownik nie miał problemu z poruszaniem się po naszej stronie i mógł w łatwy sposób dotrzeć do interesujących go informacji oraz z każdego miejsca na stronie cofnąć się do katalogu wyżej, przejść do innego działu lub wrócić do strony głównej. Ważne jest również połączenie z serwisami społecznościowymi oraz bardzo popularna forma stałej komunikacji czyli prowadzenie bloga na naszej stronie lub umieszczenie działu aktualności.
Należy pamiętać o stałym aktualizowaniu treści, nieaktualne informacje to najgorszy grzech jaki możemy popełnić prowadząc stronę internetową. Ewentualni odwiedzający widząc stare i zdezaktualizowane treści odejdą i możemy być niemal pewni, że szybko nie wrócą na naszą witrynę.
3. WagaBardzo istotna jest waga strony. Jeśli przeładujemy ją aplikacjami, ciężkimi grafikami, zdjęciami oraz krzykliwymi animacjami możemy spowodować, że odwiedzający którzy mają wolniejsze łącze internetowe będą zbyt długo czekać na włączenie strony co spowoduje że opuszczą naszą stronę przed jej całkowitym załadowaniem. Minimalizm jest ważny nie tylko w przypadku layoutu ale również w przypadku wagi całej strony. Istnieje wiele ciekawych aplikacji, dzięki którym możemy sprawdzić szybkość ładowania naszej witryny. Również darmowe Google Analytics pozwoli nam sprawdzić jak szybko ładuje się nasza strona. Sprawdźmy to aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.
4. PrzejrzystośćSzata graficzna strony oraz odpowiednie zakładki muszą ze sobą współgrać. Odwiedzający muszą wiedzieć gdzie kliknąć aby uzyskać poszukiwane informacje. Nie może być tak, że po otrzymaniu pewnej ilości informacji internauta natrafia na jakąś przeszkodę, której nie może lub nie chce przekroczyć. Przez tego typu sytuacje tracimy potencjalnych klientów. W tej sytuacji również przyda się test na obiektywnych znajomych. Wymyślmy konkretne zadanie jakie postawimy przed testowanymi i sprawdźmy jak długo zajmie im dojście do pożądanych informacji – jeśli za długo, musimy coś zmienić, uprościć i ułatwić. Pamiętajmy, że nasza strona internetowa jest dla odbiorców a nie dla nas.
5. Konsekwentna i spójna komunikacjaPunkt krótki aczkolwiek istotny. Ważne jest to aby informacje zawarte na naszej stronie uzupełniały się i wzajemnie wspierały. Dzięki odpowiedniej komunikacji możemy właściwie kierunkować odbiorców dzięki czemu osiągniemy założone cele.
6. Poprawny kod stronyPoprawny kod strony istotny jest przede wszystkim dla wyszukiwarki Google. Dzięki niemu nasza strona będzie się poprawnie wyświetlała w różnych przeglądarkach oraz roboty Google będą ją odpowiednio „czytać”. To sprawi, że na interesujące nas frazy, po odpowiednim czasie oraz przy zachowaniu innych ważnych zasad osiągniemy wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Wysoka pozycja na istotne, pod kątem naszej działalności, frazy spowoduje przypływ klientów i wpłynie na popularność naszego serwisu (co również nie jest bez znaczenia dla Google, które wyżej pozycjonuje popularne i lubiane strony chcąc przedstawiać internautom jak najbardziej wartościowe treści).
Pamiętając o tych punktach możemy być spokojniejsi o przyszłość naszej witryny. Z pewnością nie spotka nas brak zrozumienia ze strony odbiorców a jedynie przyciągnie nowych, którzy będą polecać ją kolejnym. Dodatkowo Google spojrzy bardziej przychylnym okiem na naszą witrynę i z pewnością „pomoże” aby kolejni internauci łatwiej docierali do wartościowych treści na naszej stronie.