Jak już wspominaliśmy Google AdWords czyli działania PPC (pay per click) to bardzo użyteczne i przydatne narzędzie, dzięki któremu możemy szybko dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. W gruncie rzeczy skala działań jest regulowana jedynie przez budżet jaki chcemy przeznaczyć na kampanie reklamowe a start następuje natychmiast. Natychmiast tzn. po stworzeniu kampanii, grup reklamowych, treści oraz słynnych słów kluczowych wraz z poprawnymi przekierowaniami na naszą witrynę.
Natomiast SEO (search engine optimization) czyli działania mające na celu poprawę pozycji witryny w wynikach wyszukiwania (tzw. pozycjonowanie) wymagają systematyczności, czasu i dużej dozy cierpliwości. Budżet takich zabiegów może być bardzo zróżnicowany jednak na efekty trzeba poczekać. Niestety bardzo wiele zależy od samego Google, które często bardzo boleśnie doświadcza pozycjonerów, korygując ich ambitne plany poprzez nowe wersje algorytmów. Dlatego tak istotna jest systematyczność, wyczucie i dokładność. Wielką rolę odgrywa także strategia działania.
Niedawno na łamach popularnego bloga technologicznego Spider’sWeb (http://www.spidersweb.pl/) pojawił się wpis o różnicach między działaniami płatnymi tj. PPC (pay per click) oraz działaniami teoretycznie bezpłatnymi jakimi są działania SEO (search engine optimization).
Autor wpisu na Spider’sWeb przedstawił wykres, który wskazuje, że początkowe działania SEO generują koszty a po osiągnięciu wyznaczonych celów możemy skierować swoją uwagę na inne aspekty naszej działalności. Biorąc pod uwagę zarówno działania prywatne jak i działania poprzez agencję reklamową (bądź innego pośrednika), musimy stale i nieprzerwanie działać na identycznej ilości fraz (ponieważ szkoda wypracowanych początkowo korzyści), utrzymywać zdobyte wysokie pozycje oraz stałe dbanie o kondycję naszej witryny (content is king). Pozostawienie efektów samych sobie spowoduje spadek pozycji oraz stratę zainwestowanych środków. Zarówno reklama w Google Adwords jak i SEO (czyli pozycjonowanie) wymagają systematyczności oraz zaangażowania. Wiąże się to również z kosztami. Jednak działania prowadzone na odpowiednim poziomie przynoszą zakładane korzyści a inwestycja w reklamę zwraca się z nawiązką.
Google poprzez swoją wzmożoną aktywność daje dużo pracy zarówno pozycjonerom jak i specjalistom zajmującym się Google AdWords. Ciągłe zmiany, aktualizacje, dodatki oraz dość niespodziewane „korekty” powodują, że nikt nie może być pewny wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Co do AdWords to dynamiczny rozwój tego narzędzia powoduje, że samodzielne zarządzanie kampaniami wymaga zarówno sporo czasu jak i samozaparcia w celu aktualizowania własnej wiedzy.
Kategorycznie należy odrzucić tezę, że czyste pozycjonowanie (SEO) generuje koszty (zarówno finansowe jak i czasowe) tylko na początku działań. Przy obecnych warunkach narzuconych przez Google, najbardziej nagradzana jest systematyczność (oczywiście odpowiednio zaplanowana) – zarówno w działaniach Google AdWords jak i w pozycjonowaniu.
foto: stayalien.com