Wpis ten potraktowaliśmy ogólnikowo, jako wstęp do dalszych rozważań na temat analizy internetowej.
Na rynku istnieje wiele rozwiązań, które pozwalają na aktywne śledzenie ruchu na naszej stronie internetowej. Niektóre z nich są dostarczane przez dostawców konkretnych usług (np. serwery) czy dodawane do paneli administracyjnych wynajmowanych sklepów i profili internetowych. Jednak jednym z najpopularniejszych i niezależnych od lokalnych dostawców jest Google Analytics. Narzędzie to jest zupełnie darmowe dla serwisów osiągających do 5 mln odwiedzin miesięcznie i korzystających z systemu reklamy kontekstowej Google AdWords. Analytics jest narzędziem, złożonym z wielu ciekawych funkcji dzięki którym zbieramy przydatne informacje na temat własnej witryny. Google przykłada wiele uwagi do tego aby GA był użyteczny dlatego też darmowa wersja aplikacji jest zupełnie wystarczająca do analizowania strony. Jednak czy należy tak bezgranicznie ufać słynnemu Google? Oczywiście nie zaszkodzi kontrolować poprawności danych poprzez inne narzędzia jednak Analitycs jest w większości przypadków zupełnie wystarczający.
Możemy sprawdzić takie informacje jak odwiedziny, ilość unikalnych użytkowników czy źródła ruchu jak i % odrzuceń czy nowych odwiedzin. Dzięki narzędziu sprawdzimy z jakiego miejsca na Ziemi notujemy największy ruch na stronie oraz czy odwiedzający chętniej oglądają np. galerię czy aktualności. Dodatkowo możemy zaobserwować drogę Internautów przez naszą witrynę. Dzięki analizie ścieżki wiemy z której podstrony Internauci „uciekają” najczęściej - ten parametr powinien dać nam do myślenia, zwrócić szczególną uwagę na „wadliwą” część interakcji odwiedzającego z naszym serwisem.
Wszystko związane jest z pełną mierzalnością działań prowadzonych w Internecie. Jeśli firma X decyduje się na reklamę w telewizji nie będzie mogła w 100% określić czy dany klient dokonał zakupu właśnie dzięki tej reklamie. W Internecie sytuacja jest zupełnie inna, ponieważ jesteśmy w stanie zidentyfikować każdego odwiedzającego. Wiemy czy dotarł do nas poprzez wyszukiwarkę, czy poprzez portal ogłoszeniowy czy może reklamę Google AdWords. Adekwatnie do powyższego możemy identyfikować źródło konwersji tj. akcji, czynności jakich „wymagamy” od odwiedzającej np. zakup, rejestracja w serwisie czy złożenie zapytania przez formularz kontaktowy.
Reasumując, działania reklamowe prowadzone w Internecie są doskonałą drogą do zdobycia nowych klientów. Odpowiednia analiza może w tym pomóc, minimalizując wydatki reklamowe a znacznie zwiększając zyski ze sprzedaży.